Czy chcesz poprawić relacje ze swoim dzieckiem i lepiej je rozumieć?
Czy czasem trudno ci zrozumieć, dlaczego twoje dziecko zachowuje się w określony sposób?
Czy chcesz wiedzieć, jak do niego mówić, żeby cię słyszało i reagowało? Masz wrażenie, że często mówisz „do ściany” i mimo stosowania różnych metod codziennie macie te same problemy, a ciebie ogarnia coraz większa frustracja i masz wrażenie braku postępów?
Czy zastanawiasz się, co zrobić, żeby w waszym domu było mniej kłótni i nerwów? A może masz już dość tego, że twoje dziecko robi pewne rzeczy w ten sam sposób i mimo że z nim rozmawiasz, to nic się nie zmienia, a ono nie radzi sobie z emocjami?
Czy kiedykolwiek zdarzyło Ci się pomyśleć...
„Znowu to samo....”,
„Mam tego dość...”
"Ciągle chce robić po swojemu, nie zwraca uwagi na innych..."
„Jak on poradzi sobie w życiu?”
A może twoje dziecko dopiero co dostało diagnozę spektrum autyzmu i chciałbyś wiedzieć, jak mu pomóc?
Zespół Aspergera/spektrum autyzmu to zaburzenie neurorozwojowe, co oznacza, że mózg twojego dziecka będzie się rozwijał w określony sposób. Pewne obszary (np. relacje społeczne, umiejętności komunikacyjne) będą dla niego trudniejsze i będą wymagały wsparcia w rozwoju. Dzieci ze spektrum autyzmu mogą mieć większe trudności w radzeniu sobie z emocjami – wybuchy złości mogą być silniejsze niż u rówieśników, dziecku trudniej nad nimi zapanować. Do tego mogą dochodzić zaburzenia integracji sensorycznej (np. twoje dziecko może nie lubić niektórych ubrań czy konsystencji posiłków, denerwować się lub zatykać uszy w głośnych miejscach).
To powoduje, że wychowanie nie jest łatwe. Dlatego skupimy się na tym, co możesz zrobić w sytuacjach, kiedy twoje dziecko przeżywa silne emocje - jak uczyć je rdzenie sobie z emocjami, a także, co możesz zrobić, żeby takich sytuacji było mniej, a wybuchy trwały krócej. Omówimy, jak reagować na zachowania agresywne lub autoagresywne.
Ważne, żeby w wychowaniu stosować sprawdzone metody, dopasowane do dziecka mającego spektrum autyzmu – wtedy przestaniesz mieć wrażenie, że mimo włożonego wysiłku kręcicie się w kółko.
Warsztaty dla rodziców dzieci z Zespołem Aspergera/wysokofunkcjonujacym autyzmem to cykl spotkań dla rodziców, którzy chcą wiedzieć, co robić i jak reagować m.in. w sytuacjach, w których dziecko m.in. denerwuje się, kiedy coś dzieje się nie po jego myśli, często robi rzeczy w schematyczny sposób, ma trudności z nawiązywaniem i utrzymaniem przyjaźni, najchętniej rozmawiałoby tylko o tym, co jest dla niego interesujące. Dla tych, którzy chcą się dowiedzieć, jak działa mózg dziecka z Zespołem Aspergera, a także poznać strategie wychowawcze, które są dostosowane do dziecka i działają.
Program warsztatów zawiera odpowiedzi na najczęstsze problemy, z jakimi spotykałam się w gabinecie. Od 2008r. pracuję z dziećmi i młodzieżą mającymi diagnozę Zespołu Aspergera, spektrum autyzmu, ADHD, ADD, zaburzeń opozycyjno - buntowniczych oraz z ich rodzicami. Wiem, z jakimi trudnościami zmagają się dzieci ze spektrum autyzmu i ich rodziny w codziennym życiu. Wiem, że wymaga to wysiłku i szukania niestandardowych strategii wychowawczych, dopasowanych do potrzeb dziecka i jego rodziny. Od 2008r. nieustannie się szkolę, żeby szukać metod, które działają.
Jestem psycholożką, psychoterapeutką poznawczo – behawioralną, terapeutką integracji sensorycznej. Zdałam państwowy egzamin specjalizacyjny, dzięki czemu jestem certyfikowaną psychoterapeutką dzieci i młodzieży. Pracuję pod regularną superwizją, żeby podnosić swoje kwalifikacje i móc pomagać jeszcze skuteczniej. Współpracuję ze szkołami, żeby razem z rodzicami i nauczycielami tworzyć środowisko wpierające dziecko.
Bycie rodzicem to wyzwanie.
A zwłaszcza rodzicem dziecka w spektrum autyzmu…
Starasz się rozmawiać, tłumaczyć….
...ale masz wrażenie, że i tak nic się nie zmienia lub zmienia się bardzo powoli….
Dzięki warsztatom lepiej zrozumiesz swoje dziecko, a wtedy łatwiej będzie Ci reagować na jego zachowanie. Będziesz wiedział, co robić w tzw „trudnych sytuacjach” – jakimi są wybuchy złości, schematyczne zachowania, problemy w kontaktach z rówieśnikami lub rodzeństwem.
Warsztaty to bardzo duża ilość konkretnej wiedzy, bazującej na tym, jak funkcjonuje mózg osoby z ASD. Mają wymiar praktyczny – będziemy omawiać przekłady „z życia wzięte” i działanie konkretnych, sprawdzonych metod. Między spotkaniami jest czas, żebyś testował omówione strategie w codzienności.
Jak zorganizowane są warsztaty?
Spotykamy się na platformie Teams (nie trzeba instalować Teams, żeby móc dołączyć) na dwie godziny + 15 minutowa przerwa w trakcie. Link do spotkania dostaniesz w wiadomości mailowej.
Zaczynamy od części teoretycznej, by przejść do praktycznych narzędzi, dopasowanych do potrzeb i możliwości dzieci z ASD. Będzie też okazja na zadawanie pytań prowadzącej, a także na wymianę doświadczeń i sposobów, które sprawdziły się u innych rodziców.
Co w sytuacji, kiedy nie mogę być na którymś ze spotkań?
Spotkania będą nagrywane i udostępniane przez miesiąc dla osób, które nie mogły być obecne na spotkaniu. Będziesz mógł je obejrzeć w dogodnym dla siebie momencie.
Program warsztatów:
SPOTKANIE I - Jak działa mózg dziecka z ASD? - środa 25.09.2024r. g. 18.15 - 20.30
- Czym jest Zespół Aspergera/autyzm wysokofunkcjonujący czyli jak działa neuroróżnorodny mózg?
- Zasady skutecznego postępowania w pracy z dzieckiem z ASD.
- Umiejętności społeczne: Jak pomóc dziecku budować relacje z rówieśnikami? Co robić w sytuacjach, kiedy nie ma przyjaciół, ma trudności z zabawą z innymi dziećmi lub jest odrzucane?
- Jak uczyć dziecko rozumienia emocji – swoich i cudzych? Strategie pomagające rozwijać umiejętności emocjonalno – społeczne.
- Dlaczego moje dziecko nie lubi się przytulać?
- TUS, psycholog, integracja sensoryczna, logopeda… czym się kierować przy wyborze terapii? I czy wszystkie terapie są potrzebne?
- Jak rozmawiać z dzieckiem o diagnozie? Jak rozmawiać z rodzeństwem?
SPOTKANIE II – Co robić, kiedy dziecko nie radzi sobie z emocjami?- środa 09.10. 2024r. g. 18.15 - 20.30
- Strategie wychowawcze skuteczne w pracy z dzieckiem ze spektrum autyzmu w obszarze emocji.
- Krok po kroku: Jak reagować, kiedy dziecko ma wybuchy złości? Co robić, czego nie robić? Co mówić, czego nie mówić?
- Jak zmniejszyć ilość wybuchów złości i spowodować, żeby trwały krócej?
- Jak zmniejszyć ilość zachowań agresywnych - strategie postępowania w sytuacji, kiedy dziecko jest agresywne lub ma zachowania autoagresywne.
- Jak uczyć dziecko radzenia sobie z emocjami?
SPOTKANIE III – Najczęstsze problemy- środa 16.10.2024r. g. 18.15-20.30
- Komunikacja z dzieckiem, czyli jak rozmawiać, żeby dziecko mnie słyszało i reagowało?
- Współpraca zamiast walki – jak budować współpracę, żeby zamiast kłótni o wszystko umieć się porozumieć i żeby dzieci chciały z nami współpracować?
- Dlaczego więź między dzieckiem i rodzicem jest ważna i jak wpływa na wychowanie?
- Co robić, kiedy po raz kolejny tłumaczę dziecku, że ma czegoś nie robić, a ono znów robi to samo?
- Sposoby pracy ze schematycznymi zachowaniami.
- Co robić, kiedy dziecko mówi do innych prosto z mostu, nie zwracając uwagi, że może ich zranić?
- Fiksacje czyli dlaczego ciągle mówi o Minecrafcie lub pociągach i jak na to reagować? Zabraniać? A może da się zrobić tak, żeby służyło to rozwojowi dziecka?
- Dlaczego on się śmieje, kiedy jego siostra płacze? Czy dziecko z Zespołem Aspergera może być empatyczne?
- Dostosowanie w szkole:
- kiedy dziecko może mieć nauczyciela wspomagającego?
- czym jest IPET i jak może pomóc dziecku?
- jakie dostosowania powinna wprowadzić szkoła?
Warsztaty są prowadzone online na platformie Teams.
Czas trwania każdego spotkania: 2 godziny zegarowe + 15 minut przerwy w trakcie.
To ty decydujesz o poziomie swojej aktywności w czasie warsztatów - możesz zadawać pytania dotyczące swojej sytuacji, a możesz słuchać. Po każdym warsztacie możesz przesłać pytania do prowadzącej mailowo - odpowiem na nie na następnym spotkaniu.
Koszt udziału w 3 spotkaniach (razem 6 godzin zegarowych) : 500 zł/osoba. Drugi rodzic/opiekun dziecka - gratis.
Wystawiamy faktury i zaświadczenie o udziale w warsztatach ( jeśli potrzebujesz takiego zaświadczenia, zgłoś to w wiadomości mailowej.)
Jeśli masz pytania dotyczące szkolenia lub chciałbyś zarezerwować miejsce, skontaktuj się z nami!
Zastrzegamy sobie możliwość zmiany terminu szkolenia w przypadku nie zgłoszenia się wystarczającej liczby osób.
Więcej artykułów:
Moje dziecko ma diagnozę Zespołu Aspergera/ autyzmu wysoko funkcjonującego – jaką terapię wybrać?
Jak rozwijać teorię umysłu u dziecka z Zespołem Aspergera/wysoko funkcjonującym autyzmem?- szkolenie
Co to jest teoria umysłu? Czym jest deficyt teorii umysłu?
Trening umiejętności społecznych dla dzieci ze spektrum autyzmu
Co to jest centralna koherencja? Czym jest deficyt centralnej koherencji?